Vyöarvot

Judossa on käytössä vyöarvojärjestelmä, jonka perusteella voidaan tunnistaa eritasoisia ja -taitoisia, sekä eri-ikäisiä judokoita.

Aloittelevan judokan tunnistaa valkoisesta vyöstä ja kokeneen judokan vyöarvo tummuu taitojen kasvaessa kohti mustaa vyötä.

Alle 15-vuotiailla on vyössä punaisia natsoja. Kun vyöhön on suoritettu kolmannet natsat, on seuraavan värivyön vyökoe lähellä. Natsakokeilla seurataan harjoituksissa ryhmän, sekä yksittäisen judokan edistymistä

Vyöarvot judossa

6.kyu valkoinen vyö

5. kyu keltainen vyö (alaikäraja 7-vuotta)

4.kyu oranssi vyö

3. kyu vihreä vyö

2.kyu sininen vyö (alaikäraja 13-vuotta)

1. kyu ruskea vyö

1.-10. dan mustan vyön eri asteet

Natsakokeet alle 15-v

• kertausta opitusta asioista harjoitusten yhteydessä

• oppimistilanne positiivisessa hengessä

• mahdollisuus näyttää omaa osaamistaan

• pääosin koko ryhmä osallistuu, jos joku harjoittelee useammassa ryhmässä voi hän mennä hieman eri tahtiin natsakokeissa

• valmentajat arvioivat, koska ryhmä on valmis seuraavaan natsakokeeseen

Vyökokeet

Kun edellisen vyön suorittamisesta on kulunut riittävästi aikaa, on aika pohtia seuraavan vyöarvon suorittamista. On oleellista, että vyöarvojen välissä on riittävästi harjoituskertoja käytynä, jotta taidot ja tiedot ovat riittävät.

Ylemmissä kyu-arvoissa on suoritettava myös Suomen Judoliiton koulutusjärjestelmään liittyviä kursseja ennen vyökoetta. Lisäksi tarkastellaan vyökokelaan ohjaamiskokemusta ja kilpailukokemusta, sekä leireille osallistumista.

Vaaditut kurssit 3.kyu -1. kyu

3.k Judon perusteet